04 de setembre 2020

SANT PERE DEL BURGAL i SANTA MARIA DE GERRI - 3 i 4 de setembre del 2020

A la darrera estada que vam fer la Pepi i jo a la Vall Fosca, no vam caure en que molt a prop hi havia Gerri de la Sal amb el seu espectacular monestir romànic dedicat a Santa Maria.

De fa anys, havíem passat diverses vegades per Gerri, però mai ens havíem donat compte de l'existencia d'aquest monestir.

Aquesta vegada, de nit ja i desesperats per trobar on sopar, vam passar per Gerri varies vegades i, en una d'elles, vaig veure, de reüll, el monestir il·luminat. Era espectacular.

A partir d'aquí, vaig recordar que Jaume Cabré, al seu llibre "Jo confesso", mencionava aquest monestir i el de Sant Pere del Burgal, a Escaló.

I, una vegada més, vaig donar-me compte de que havíem perdut l'oportunitat de visitar-lo quan, uns dies abans, havíem estat per aquella zona amb la Colla Pessigolla.

D'aquí a decidir fer una altra escapada cap allà no va costar res. Ho vam parlar amb la Colla i tots van estar interessats en anar-hi.

Doncs cap allà vam anar, repetint bona part de l'itinerari del dia de Esterri d'Àneu i Montgarri. Sortida de Solsona a les 9 del matí i trobada per esmorzar a Adrall.

Port del Cantó i Sort,

on vam passejar una estona

i ens vam arribar a lguns llocs que no coneixíem

I, és clar, no podia faltar passejar prop del riu i veure arribar als que fan rafting i piragüisme

Arribats a Esterri, ens hem instal·lat i dinat al mateix hotel de la vegada anterior ("segundas partes nunca fueron buenas") i, a la tarda hem anat a visitar Sant Pere del Burgal.

El camí comença al mateix Escaló

Es travessa el sempre present Noguera Pallaresa

I es comença a pujar per un corriol

Fins el monestir

Una autèntica joia del romànic

A la baixada, passejada per Escaló

On hi ha una vila closa força interessant

L'endemà, divendres dia 4, sortim cap a Gerri de la Sal per visitar el Monestir de Santa Maria. Tenim concertada una visita guiada a la una del migdia.

Arribem abans de les 12 i el primer que avistem és el pont romànic

que avui encara serveix per travessar el Noguera Pallaresa camí del monestir

amb una vista característica del poble

A l'altra banda, el Xiringuito del Tomàs, on dinarem després de la visita al monestir

Des d'on es divisa el perfil del monestir

A l'hora prevista, comencem la visita. Abans, explicacions sobre la importància de la producció i comerç de la sal a l'edat mitjana.

Encara avui, hi ha l'edifici de l'Alfolí de la Sal, on tots els que produien sal la portaven i la comercialitzaven de manera comunal.

Després, explicacions de la història del monestir, des de la porta de l'esglèsia: l'única cosa  que queda de tot plegat.

A destacar el component mercantil, més que el religiós, com una de les característiques històriques del monestir.

amb interessants detalls als capitells

A l'interior, alguns elements antics recuperats. En aquest cas, un sol silló d'una antiga silleria que hi havia a l'esglèsia

i algún altre element

I per acabar, una molt curta i ràpida visita a una de les parts antigues de Gerri